Bröllopsfest

Bröllopsfest.

För att bröllopsfesten ska bli lyckad krävs en del förberedelser. Det kan vara att ha en checklista mot vilken man stämmer av de olika punkterna. Därmed vet man vad som är gjort eller vad som ska göras och vem som ansvarar för vad. Med en bordsplaceringskarta kan man bestämma vad de olika gästerna ska sitta. Det gäller att få en bra mix av människor. Samtidigt bör man överväga om de som ska sitta bredvid varandra, och inte känner varandra sedan innan, kan få en trevlig kväll tillsammans.

Utse också en toastmaster och gör upp med den personen om vilka uppgifter han/hon kommer att ha under bröllopsfesten. Beträffande bröllopstårtan ska man tidigt lägga in en beställning. Ofta har konditorn olika tårtor som man kan få välja mellan. Det går naturligtvis bra att även boka själv. Detta tar dock lite tid, och det kan ju vara stressigt precis dagen innan bröllopet ska äga rum. Under ett tidigt stadium bör man också bestämma hur mycket bröllopsfesten får kosta totalt. Därmed blir allt lättare att organisera, beträffande inköp och andra arrangemang. Sedan ska man också bestämma vilken bröllopsmeny man ska ha.

Kom ihåg att tänka på vilka av gästerna som har allergier eller är vegetarianer. Under bröllopsfesten är det valigt att man har några underhållningsaktiviteter. Man kan till exempel hyra ett band samt sätta ihop lite spex och lekar. På bröllopsfesten  är det tradition att vissa gäster håller tal. Brudens far är i det närmaste obligatorisk talare. Det är toastmastern som ska organisera vem och när tal ska hållas. Ett bröllopstal ska vara personligt hållet och gärna redogöra för någon historia som involverar bruden eller brudgummen. Kom ihåg att talen gärna får hållas korta samt vara humoristiska.

Eftersom det ofta är fler än en talare på talarlistan kan gästerna lätt tappa koncentrationen. Det är upp till brudparet att bestämma om presenterna ska öppnas under bröllopsfesten. Är det många gäster som kan det ta onödigt lång tid. Om något skulle gå fel under bröllopsfesten är det inte hela världen. Det viktigaste är ju att brudparet är lyckliga och att gästerna trivs.